Magento optimalisatie: de basis

Trage Magento webshops leiden tot afhakende bezoekers en minder conversies. Hoogste tijd dus voor Magento optimalisatie.

Wie als eigenaar van een webshop Magento gebruikt, wil dat de beleving van de bezoekers van zijn site zo goed mogelijk is. Een snelle website betekent immers meer conversies. En andersom staat een trage webshop garant voor afhakende bezoekers. Zaak dus om je de optimalisatie van je Magento webshop goed aan te pakken zodat de responstijden zo laag mogelijk zijn. In deze blog enkele tips om flinke prestatiewinsten en meer conversies mogelijk te maken.

 

Wij merken regelmatig dat niet duidelijk is hoe Magento optimalisatie aangepakt moet worden. Dat is logisch, want Magento biedt als opensource platform heel veel mogelijkheden maar daarvoor is enige technische kennis nodig. Ontwikkelaars bezitten die kennis niet altijd: we zien nog te vaak dat op Magento 1.x ontwikkeld wordt, terwijl dat niet raadzaam is nu Magento 2.0 z’n release heeft gehad eind 2015 omdat dit kan leiden tot slechtere prestaties.

 

Maak prestaties inzichtelijk
Een Magento webshop die traag is, is meestal niet goed geconfigureerd. Om effectief te kunnen optimaliseren, zal dus eerst achterhaald moeten worden wat er aan de hand is. Dit kan heel effectief met software zoals New Relic. New Relic is een applicatie die de prestaties van onder meer webshops tot in detail analyseert. Op die manier kunnen bottlenecks in de performance worden geïdentificeerd en verholpen.
Voor een website verkeerd ingestelde Magento modules zijn een andere veelvoorkomende oorzaak van een trage webshop. Dat luistert nauw, want geen enkele website is hetzelfde. Eerder ontwikkelde modules voor andere configuraties kunnen dus niet één op één overgenomen worden. Controleer dus altijd goed of de gewenste module beschikbaar is voor de Magento versie waar je mee werkt.

 

Caching is key
Een ander belangrijk instrument voor Magento optimalisatie is caching: het sneller toegankelijk maken van de webshop door vooraf klaargezette elementen.

 

Varnish is een voorbeeld van een caching oplossing. Varnish is een zogenaamde web accelerator waarmee statische elementen op een website gecached worden zodat de database minder belast wordt met queries. Varnish staat als het ware tussen de bezoeker van de website en de webserver en kan de gecachte statische elementen razendsnel aanleveren. Dat levert niet alleen een veel snellere website op, maar ook een hogere indexering op search engines zoals Google.

 

Het configureren van Varnish is niet eenvoudig en vereist een hoop kennis van server configuraties. Daarom verdient het aanbeveling om gebruik te maken van de Magento plugin Turpentine, zodat dynamisch de Varnish server aangestuurd kan worden.

 

Een andere tool die in combinatie met Varnish gebruikt kan worden om de snelheid van de website te optimaliseren is Redis. Redis is een in-memory data store welke ook als cache voor zowel de frontend als de backend van een site kan worden gebruikt. Ook bij deze tool wordt veel opgevraagde informatie in een externe cache opgeslagen zodat deze veel sneller toegankelijk is dan als dezelfde informatie via een query uit de database gehaald zou moeten worden.

 

Magento optimalisatie met PHP7
Naast analyse en caching is het belangrijk dat dynamische webpagina’s zo efficiënt mogelijk aangeroepen worden. PHP7 kan al snel een prestatiewinst van 30% opleveren in combinatie met Magento en de hierboven besproken precaching tools. Een budgetneutrale investering met een enorm rendement dus.

 

Het kan zijn dat het u nu duizelt en dat u alsnog niet weet waar u moet beginnen met het optimaliseren van uw Magento webshop. Denit staat u graag met raad en daad ter zijde, zodat ook u binnen de kortste keren kunt profiteren van een razendsnelle webshop.

 

Wilt u meer weten over deze Magento optimalisatie of wilt u dat Denit dit voor u uitvoert? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via telefoonnummer 020 337 1801.

Recent Posts